Van Aleppo naar Istanbul naar Amsterdam - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu Van Aleppo naar Istanbul naar Amsterdam - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu

Van Aleppo naar Istanbul naar Amsterdam

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

25 Februari 2010 | Turkije, Istanbul

De reis start om half 8 sochtends als een door Mr. Walid georganiseerde driver klaar staat met een auto die me van Aleppo Syrie naar Adana in Turkije zal brengen. Het is meer dan 300 km met een ingewikkelde grens ertussen en het zal ongeveer een 5 uur gaan duren. Ik heb er dan ook ruim voor betaald met als enige reden dat ik de trein van 14:00 in Adana perse wil halen en met de bus die om 5:00 sochtends zou vertrekken was dit lang niet zeker geweest.

het eerste deel van de trip ging erg snel en zelfs de grens kwamen we in iets meer dan een uurtje wel doorheen al is het niet te begrijpen waarom je je paspoort bij de eerste turkse grenspost moet achterlaten voor het stickertje om bij een volgende het visum te kopen en dan met het bonnetje weer terug te rijden om het bonnetje vervolgens in te leveren voor een stempeltje. pfff werkverschaffing.

Na de grens in Turkije gaat de rit erg langzaam door erg slecht weer en met nog 150 km te gaan en nog 2 uur wordt het toch een beetje spannend. Bij navraag blijkt de driver maar de hele tijd langzaam te rijden omdat Mr. walid hem dat zo geinstrueerd heeft. (zo veilig als mogelijk) en het kost een tijdje om duidelijk te maken dat ik die trein toch echt wel wil halen en gelukkig weet de vent wat te versnellen. Wel jammer dat toen we in Adana aankwamen met nog 1 uur te gaan de beste vent het station niet wist te vinden en hij het ook niet kon begrijpen dat mensen in Turkije geen arabisch spreken om de weg te wijzen. Gelukkig bereiken we het station nog op tijd en voor 20 euro voor een seat heb ik 19 uur treinen in het vooruitzicht.

De turkse trein is prima van kwaliteit en ondanks dat de slaapvertrekken waren uitverkocht was de zitplaats ook best te doen. Iig zat er een restaurant wagen aan de trein vast en van 18:00 tot 2:30 heb ik me goed vermaakt in de bar van de trein en na heel wat Efes biertjes kon ik de laatste 3 uurtjes toch een beetje pitten.

Aangekomen in Istanbul doe ik nog even een ontbijtje met een treingenoot op het statige Hydarpasa station wat direkt aan de Bosporus ligt. Van hier pak ik even later het bootje richting de europese kant van Istanbul en dus naar Europa! Het is leuk om op deze manier geografisch Europa in te gaan. De Haga Sofia en de Blauwe moskee liggen niet ver weg en net daarachter bevindt zich het sultan hostel. Ik heb er eerder verbleven en het is goedkoop en goede kwaliteit en bovendien ligt het op 5 min lopen van de Haga Sofia en andere istanbul highlights. Na een paar uurtjes slaap om de vermoeidheid een beetje in te halen doe ik dan ook nog een lang bezoek aan een van de mooiste gebouwen van de wereld: De haga Sofia in Instabul.

Savonds vermaak ik me erg goed en drink ik een goede laatste borrel van de vakantie met een backpacker uit Brazil.

De dag erna brengt de taxi me op turkse suicide snelheid richting de airport waar de blauwe vogel me weer terugbrengt in Nederland.

De vakantie ten einde en een nieuwe periode.

De vakantie was uiteraard geweldig. Zowel Jordanie en Syrie zijn een schat aan cultuur en historie en ik heb het overgrote deel inclusief enkele grote high lights moeten overslaan door tijdsgebrek. Een goede reden om er eens terug te keren en wellicht dan ook een uistapje into Libanon maken. Syrie en Jordanie zijn beide erg veilig om rond te reizen, de mensen zijn er aardig ( behalve dat je eens een keertje opgelicht wordt dan) en het weer is erg aangenaam. Sommige plekken die ik bezocht heb wil ik absoluut een 2e keer bezoeken. zie hieronder een opsomming van de dingen die ik gedaan heb:

- Dag 1: Dubai - Amman - Wadi Musa
- Dag 2: Wadi Musa: Petra
- Dag 3: Wadi Musa - wadi rum ( per jeep)
- Dag 4: Wadi rum per kameel en richting Aqaba
- Dag 5: Aqaba: duikcursus dag 1
- Dag 6: Aqaba: duikcursus dag 2
- Dag 7: Aqaba - Damascus
- Dag 8: Damascus
- Dag 9: Damascus
- Dag 10: Damascus - Ma'alula - Homs
- Dag 11: Homs - Krak des chevaliers - Musyaf - Hama - Aleppo
- Dag 12: Aleppo - Dead cities - Apamea - Aleppo
- Dag 13: Aleppo - Adana - trein richting Istanbul
- Dag 14: Istanbul (Haga Sofia)
- Dag 15: Istanbul - Amsterdam

Nu dus weer nederland. Geen sjeik Zayed, geen sjeik Maktoum geen koning abdulla, geen president Assad en geen Ataturk meer langs de wegen. (nu wel waarschijnlijk de aanplakbiljetten voor de komende verkiezingen)

De tijd in Abu Dhabi was uiteraard fantastisch met het vele uitgaan, duiken, woestijntrips en het extreme werk op het Crown Plaza en Staybridge project. Komende tijd wordt het werken op het hoofdkantoor in Gouda om dan na een tijdje de 2e assignment te gaan doen waar dat ook moge zijn.


to be continued...

  • 27 Februari 2010 - 11:12

    Henk:

    Daan

    allereerst van harte mej je verjaardag ,een mooie reis achter de rug , je kunt als bijbaantje zo journalist worden,echt mooie verhalen en prettig

    om te lezen.Na al de opsommingen van koningen en presidenten die je verlaten hebt heb je wel de naam Samuel vergeten haha
    Oke maat ik sleep me nog even door de laatste dagen heen,nog even en ik ga richting tukkerland
    Mocht je bij je vrouwtje in Holten zijn kom dan even ri Enschede want daar hebben ze geen bier maar GROLSCH

    Gr Henk

    Gr

  • 06 Maart 2010 - 11:59

    Claire:

    Hi Daan,

    Leuk je blog te ontdekken! Een vraag: zou je me misschien wat tips kunnen geven over reizen per bus en/of trein in Turkije en Jordanie? Ik wil graag eind mei van Amsterdam naar Aqaba over land, eventueel via Turkije. Weet jij met welke busmaatschappijen of treinen dat het best te doen is?
    Thanks anyhow!

    Bye!
    claire

  • 06 Maart 2010 - 12:00

    Claire:

    mijn mailadres: shiva4sun@hotmail.com

    ThankU!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Vanaf eind april zal ik zeer waarschijnlijk worden uitgezonden naar Sri Lanka voor werk. Heel binnenkort meer.

Actief sinds 19 Okt. 2008
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 21824

Voorgaande reizen:

10 November 2008 - 30 November -0001

Abu Dhabi (UAE) & reis door Midden Oosten

29 April 2010 - 30 November -0001

Sri Lanka

Landen bezocht: