Dag 11:Homs-Krak des Chev.-Musyaf-Hama-Aleppo - Reisverslag uit Homs, Syrië van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu Dag 11:Homs-Krak des Chev.-Musyaf-Hama-Aleppo - Reisverslag uit Homs, Syrië van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu

Dag 11:Homs-Krak des Chev.-Musyaf-Hama-Aleppo

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

20 Februari 2010 | Syrië, Homs

note: de (i) op dit turkse toetsenbord doet het niet goed.

inmiddels in de trein richting istanbul met 19 uur non stop treinen in het vooruitzicht. Niet voor niets heb ik het schrijven de laatste dagen even uitgesteld want er is meer dan genoeg tijd nu.. Wees dus gewaarschuwd, het wordt een lange tekst waar ik her en der ook wat historische weetjes in heb verwerkt. Puur om het later weer eens te lezen. Over de treinrit later meer, eerst terug naar Homs dag 10:

Zoals al eerder geschreven is het hotel in Homs echt een low budget plek en is tevens ook de meest gare plek ooit waar k verbleven heb! Het heet An-Nasr al-Jedid hotel en met zijn hoge gangen en kamers, tegelvloer, vieze bruine muren en half werkende verlichting doet het bijna spooky aan. De kamers stinken zuur met een mix van sigarettenrook, het tapijt in de kamers heeft reeds lang zjn originele kleur verloren en ik weet zo goed als zeker dat de dekens en lakens minstens 3 voorgangers gehad hebben sinds de laatste wasbeurt. De receptie van het hotel is een grote kamer waar tevens het bed van de receptionist, 10 plastic stoelen, een TV, een gaskacheltje en de familie van de recetionist een plek gevonden hebben. Over de toiletten en de douche (eentje) wil ik het overigens helemaal niet eens hebben. In de avonduren besluit ik dan ook nog even de stad in te lopen. Homs is een relaxed stadje met een relatief groot christelijk deel. Er doorheen lopende doet het zowaar europees aan met veel westers gekleedde dames en vrij veel kroegjes en restaurantjes. Zoals vaker gebeurt in Syrie wordt ik aangesproken of ik ergens naar op zoek ben en of ik hulp nodig heb. Als je dan zegt waar je heen wilt wordt je er vaak persoonljk naar toegebracht. zo ook nu. Na het eten en wat biertjes probeer ik bj de localen een rondrit met een chauffeur te regelen voor de volgende dag maar helaas zonder resultaat. Tegen 0:00 loop ik richting het hotel als een jongen me naroept. Hij wil weten waar ik vandaan kom en als ik Hollanda zeg belt hij meteen zjn broer om me te ontmoeten. De broer wil graag gaan studeren in Nederland of Duitsland o.a. om de Syrische militaire dienst te ontvluchten. Iedereen in Syrie is verplicht de militare dienst te doen welke je 2 jaar bezig houdt met allerhande onzinnige activiteiten, aldus de jongen. We rijden wat rond en vertel hen wat over Nederland en dat het lastig zal worden voor hen in Nederland binnen te komen. Het zijn echt goede gasten de zich graag verder willen ontwikkelen dan de Syrische dictatuur hen toelaat. Na het gesprek bieden ze aan te helpen bij het regelen van een auto met chauffeur voor de volgende dag en zo is de tour van de volgende dag uiteindelijk toch nog geregeld. Uiteraard wisselen we wat contact gegevens uit.

Dag 11: Homs - Krak des Chevalers - Musyaf - Hama - Aleppo

sochtends ontmoet ik de heren weer en drinken we een kop koffie in een cafe. Vervolgens wordt ik voorgesteld aan de driver voor de dag, een klein oud mannetje met een nog kleiner autotje (een oude taxi) Voor ongeveer 30 euro rijdt hij me de hele dag rond langs allerlei bezienswaardigheden. Ondanks dat hij veel weet over de omgeving en de geschiedenis praat hij enkel arabisch, wat hem overgens niet weerhoudt om me de hele dag van alles te vertellen. Ik heb er de hele dag geen woord van verstaan maar ben op gegeven moment maar gewoon ja gaan knikken. Eerst rijden we in het miniautotje naar Qala-at al Hosn beter bekend als het Krak des Chevaliers een van de best bewaarde en het grootste crusader kasteel van de Holy lands. (een van de highlights van Syrie) Het kasteel dat op een zeer strategische plek ligt in het land ligt hoog op een berg uitkijkend over het lager gelegen heuvellandschap. Destijds kon het 2000 man herbergen en is lange tjd gebruikt door een elite eenhed van de crusaders, de knghts hospitaller die het kasteel substantieel hebben utgebreid. Ondanks vele aanvallen is het kasteel nooit gevallen en toen de chrstenen inmiddels verslagen waren in Jerusalem en er een grote stroom vluchtelingen ontstond was dit kasteel een van de laatste strong points die stand hield tegen de moslim legers. Omsingeld door de moslmlegers besloten de 200 resterende ridders omstreeks 1271 het kasteel vrijwillig te verlaten en namen de Mamluks het kasteel over en breidden het nog verder uit. Hierdoor laat het kasteel een fraaie mix zien van zowel romaanse, gotische en islamitsche bouwstijlen. Een van de hoogtepunten vond ik de toren en kamer van de kasteelheer met een mooie nis utkjkend over het Syrische landschap. In gedachte zie je nog de oude ridder staan in de nis turend naar het naderende gigantsche moslimleger en piekerend over de beslissing wat te doen met zijn laatste 200 nobele ridders; vechten of vluchten. Het werd het laatste.

Na een uur in het kasteel gedwaald te hebben, rijden we langs de monastry van st. George en rjden we daarna richting Musyaf, eveneens een kasteel ruine. Ondanks dat het leuk is de ruine te bezoeken is het verhaal erachter het meest interessant. Het kasteel werd bewoond door een geheimzinnige islamitische shiitische sekte uit Iran, de Nizar Ismailis of de Hashshashn secte genoemd waar het woord assassin vandaan komt. De sekte was getrained om vijandelijke militaire leiders om te leggen zonder grote militaire confrontates aan te gaan aangezien ze veruit in de minderheid waren. Zo gaat het verhaal dat zelfs Salahadin na een dolk gevonden te hebben op zijn kussen (de bekende boodschap van de Ismaili) zjn leger terug trok van het beleg op Musyaf. indrukwekkend.

Na Musyaf rijden we door naar Hama waar we snel de grote water raden bekijken en wordt daarna gedropt in het busstaton van Hama. Met uterste zorg wordt de ticket voor me geregeld naar Aleppo en iedereen in het busstation wordt door Abdul (driver) geinformeerd waar ik naar toe moet zodat ik hoe dan ook in de goede bus kom te zitten. Wederom de utgebrede behulpzaamhed. Met twee zoenen op de wang, de manier van afscheid nemen hier nemen we afscheid en gaat de tocht verder naar Aleppo een noordelijk stadje in Syre waar ik uitendelijk tegen half 10 aan kom in het vooraf gereserveerde hotel Baron. Een leuke dag en erg veel gezien.

  • 21 Februari 2010 - 12:03

    Robert:

    Haha, wat een mooi verhaal weer! Erg leuk om te lezen.

    Ik zie je in het grauwe Bhoven! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Vanaf eind april zal ik zeer waarschijnlijk worden uitgezonden naar Sri Lanka voor werk. Heel binnenkort meer.

Actief sinds 19 Okt. 2008
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 21828

Voorgaande reizen:

10 November 2008 - 30 November -0001

Abu Dhabi (UAE) & reis door Midden Oosten

29 April 2010 - 30 November -0001

Sri Lanka

Landen bezocht: