Dag 8,9,10: Damasque - Homs (Syrie = cultuur) - Reisverslag uit Homs, Syrië van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu Dag 8,9,10: Damasque - Homs (Syrie = cultuur) - Reisverslag uit Homs, Syrië van Daan Aldenberg - WaarBenJij.nu

Dag 8,9,10: Damasque - Homs (Syrie = cultuur)

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

16 Februari 2010 | Syrië, Homs

Dag 8: Damasque

Damascus stond al lange tijd hoop op mn lijst van te bezoeken steden en het is er dan eidenlijk van gekomen. Het hotel waar ik verblijf heet het El Rabie hotel, volgens de lonely planet hotel een budget backpackers hotel dicht bij de oude stad. Net zoals veel Damascene huizen heeft dit hotel ook een grote open binnenplaats. De binnenplaats heeft in het midden een decoratief betegeld vijvertje, de vloer is van marmer mosaiek en de ramen in de typische damascus stijl (zowaar richting art nouveau!) als plafond dient een fris groen bladerdak wat de ruimte aangenaam koel houdt. op een wat hoger gelegen deel van de binnenplaats zit de hele dag een stok oud mannetje, wellicht familie van de hotel eigenaar. Voor de rest voorziet een klein thee barretje je van het nodige.. Ondanks dat mn kamer erg basic is, maakt die binnenplaats alles goed!

Dankzij een collega in Abu DHabi ( bedankt maarten!) in contact gekomen met een Syrische die zo vriendelijk wilde zijn damascus te laten zien. 12:00 meeten we, ze is freelance journaliste. De Syriers verkondigen dat Damascus de oudste stad van de wereld is, waar of niet, de stad ademt historie. Het oude centrum lijkt bijna niet veranderd sinds de middeleeuwen en de op elkaar gepakte huisjes geven een geweldig beeld. Mn gids vertelt van alles over de stijlen, de typsche damascus stijl van de moskeen enz. Jet hebt een islamitisch deel, een christelijk deel en zelfs een Joods stadsdeel. ( er schijnen nog 100 joden te wonen) In het islamitsiche deel bezoeken we het azem palace, alleen al voor het gebouw een must see. In het christelijke deel is de sfeer anders en met name de vele restaurantjes en oude kroegjes maken dit duidelijk. IN de namiddag drinken we een biertje in een artcafe (erg leuke kroeg), bezoeken wat mensen elders in de stad en daarna nog een afscheidsdrankje bij een andere kennis. Ons europese beeld over de syriers is totaal anders dan dat wat ik tot nu toe aangetroffen heb. erg aardige mensen en open minded!

Dag 9: meer damascus

Vandaag trek ik er zelf op uit. In de ochtend bezoek ik de beroemde umayad moskee, een van de meest oude, meest gedecoreerde en belangrijke moskeeen van de wereld [naast de blauwe moskee in Istanbul (gezien) en de grote in Mekka (niet gezien)]De ummayad is belangrijk voor de shiieten en om die rede komen er veel iraniers naar damascus. Naast de vele mooie mozaieken vallen de fanatieke shiieten erg op en je ziet veel grote groepen geleid door iraanse imams helemaal emotioneel de moskee betreden. Er zijn nog vele interessante weetjes over het gebouw maar dat zal ik jullie besparen. Naast de moskee bezoek ik ook het graf van Sala-aldin, de islamitische krijgsheer die destijds de gekke europese kruisvaarders Jeruzalem uit trapte, een icoon in de islamitische wereld. Verder koop ik wat tapijtjes en laat deze via DHL opsturen en bezoek het national museum. ( oa tablet van eerste alfabet te zien en veel klassieke en islamitische kunst) Savonds ga ik weer naar het christelijk deel en sla voor de verandering wreed aan het zuipen met een paar idioten uit canada, colombia en de USA in het kleinste een meest leuke kroegje ooit! (dit vind je niet in parijs! het is slechts 4 x 3 m, heeft een klein barretje en zelfs een toilet. Zelfs de barman lijkt in de jaren aangepast aan de maten van het kroegje..

Dag 10: Het christelijke dorp Ma'alula en verder naar Homs

Na sochtend nog wat gedonder en een abnormale betaling voor het vervoer van de tapijtjes.. ( hopelijk komen ze door de customs heen.. :S) vertrek ik uit damascus. Per minibus ga ik op aanraden van een paar syriers richting een dorpje Ma' alula. Zoals gewoonlijk gewoon met het openbaar vervoer, een micro busje, merk toyota, 10 syriers, een paar zakken aardappelen en groente, mijn backpack en gaan... De backpack werd gezien ale extra passagier maar dan nog kost het niets! Zal het kort houden over Ma' alula want het wordt nu echt cultureel.

Ma' alula is een eeuwenoud dorp gebouwd tegen een stijle rots aan. Een paar dingen zijn erg bijzonder aan het overwegend christelijke dorp, zo is het een van de laatste dorpen waar men Aramaic spreekt, naar men zegt de taal van Jezus christus en bovenop de berg staat een kleine monastry met daarin het oudste byzantijnse kerkje ter wereld, +/- 350 n christus, verrezen op de plek van uiteraard een romeins tempeltje. Geweldig om te zien dat in het ronde altaar nog een gat zit dat gebruikt werd voor het bloed van de geofferde beesten toen het nog een romeinse tempel was jaren daarvoor. Zo duidelijk laat dit gebouwtje de overgang zien van het klassieke geloof van de romeinen naar het huidige christendom. Iedereen weet dat ik totaal ongelovig ben maar toch kan ik echt een kick krijgen dit soort plekken te bezoeken... genoeg cultuur nu.

In de middag de minibus richting Homs waar ik hedenavond ben aangekomen. Zo stom om met mn eigenwijze harses te bedanken voor het dure hotel van 40 euro per nacht en te kiezen voor de cheap one in town. Dit is wel een uiterste record van de meest chabbi place waar ik verbleven heb. IK denk iig dat ik er schoner op wordt als ik morgen ochtend niet onder de douche stap. anyway, nu de stad in, kijken of ik ergens bier kan vinden.

ma'salaama

  • 16 Februari 2010 - 23:18

    Jorien:

    volgende x ga ik wel weer mee, krijgen we keuze tussen voor 5 euro of 18 euro slapen en dan toch ma voor 5 sterre gevoel gaan van 18 euro...LOL...maarre bier doet wonderen om goed te slapen :)...succes! tot snel

    liefs je meisje Jorien

  • 18 Februari 2010 - 20:50

    Minouc:

    Hoi Daan,
    Ik geniet van je reisverslagen.
    Dank je wel dat je deze moeite neemt.
    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Vanaf eind april zal ik zeer waarschijnlijk worden uitgezonden naar Sri Lanka voor werk. Heel binnenkort meer.

Actief sinds 19 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1592
Totaal aantal bezoekers 21826

Voorgaande reizen:

10 November 2008 - 30 November -0001

Abu Dhabi (UAE) & reis door Midden Oosten

29 April 2010 - 30 November -0001

Sri Lanka

Landen bezocht: